عنوان را شما انتخاب کنید

 بخش اول

بر روی صندلی چرخان نشسته ام و با سرعت کمی در حال چرخش هستم 

موضوعات مختلفی از ذهن من می گذرد. به اتفاق های روزمره فکر میکنم . به شب گذشته ، به هیجانی که به خاطر برنامه فردا  (کوهنوردی) در ذهن و  وجودم سرازیر هست. از کدام برایتان بنویسم .   در حال حاضر در آرایشگاه  نشسته و منتظر آنم که نوبتم برسد. دو جوان حدود بیست سال روی صندلی های آن طرف نشسته اند و به هر شخصی که وارد می شود، با چشمانی که در پس آن فکری نشسته است بر مردم گاه می کنند;  البته نه به نوعی که شخص مقابل متوجه شود. به نظر شما با خودشان چه فکری میکنند ؟

آن طرف تر جوان دیگری با همان حدود سن نشسته و صحبت از مراسم خواستگاری می کند که قرار است روز شنبه برود. این شخص در دلایلی که برای ازدواج بر می شمارد با اطمینان خاصی می گوید : " ما دیگر تمام کارهایی که میتوان دراناجم داد را انجام داده ام و دیگر چیزی نماده است که تجربه نکرده باشم " .

بخش دوم

با لهجه خود کلکه بهتر را  " بی تَر " تلفظ می کند و در او شوق وصف ناپذیری برای این ازدواج میمون و مبارک وجود دارد.

چقدر دنیا آدم ها می تواند با هم متفاوت باشد. چه تفاوتی بین من و این جوان وجود دارد. من چگونه به ازدواج نگاه می کنم و او چگونه. برای من این مهم مقوله پیچیده ای است که با گذر  هر چه بیشتر زمان به میزان این پیچیدگی افزوده می شود و برای او ازدواج نقطه پایانی برای فضای مجردی و دنیایی که در آن زندگی می کند.

او ازدواج را اتفاق ساده ای می بیند و به همین تناسب خواسته های او از ازدواج،  ساده تر و ساده تر است از آنچه آدم های شبیه من فکر می کنند . چه تفاوتی بین آدم ها وجود دارد، وقتی فکرش را می کم به صورت خیلی عجیب گیج می شوم . من به شخصه هرگز در این نزدیک سی سال زندگی به سادگی دید این آدم به مقوله ازدواج نگاه نکرده و نخواهم کرد. اگر بخواهم به تفاوت دیدگاه ها ااره کنم به همین بسنده می کنم که او هرگز شاید معنی واژه مقوله را نخواهد دانست چه برسد که بخواهد به ازدواج به شکل مقوله نگاه کند .

دنیای هر شخص با دیگری متفاوت است و متفاوت خواهند ماند. وسعت این تفاوت قابل توضیح نیست . تفاوت دنیای آدم هایی که من می گویم  به مساول مختلفی بستگی دارد .

مهمترین عامل این تفاوت، فرق در فضا، محیط و خانوداه ای است که آن شخص در آن رشد و نمو پیدا می کند . تفاوت در مفهومی به نام فرهنگ است.  فرهنگ معنی مشخصی دارد و آن تعریف این است که هر شخص از محیطی ( شرایط اقلیمی و جغرافیایی، خانواده ، دوستان و ...) که در آن زندگی و بزرگ می شود ، فرهنگ گفته می شود

به صورت سنتی و در دنیای سنتی پدر و مادر های ا شباهت های زیادی وجود دارد و عموما دارای ویژگی های مشترکی هستند که این ویژگی ها و آثارش را می توان در تربیت تک به تک ما به سادگی مشاهده کرد. اما فرهنگ ما نسل جدید کاملا متفاوت با فرهنگ پدر و مادر ماها است .

مقایسه ای که من در مورد این شخص در مقابل خودم دارم صرفا برای بیان تفاوت ها است و قصدی برای پایین نشان دادن آن شخص را ندارم . بله اینگونه است .

تفاوت دنیا و فرهنگ دو شخص معین کاملا قابل شهود است و لزوما اینکه آن دو شخص دقیقا در شرایط یکسان زندگی می کنند ملزم بر این است که دنیا و فرهنگی یکسان داشته باشند .

امکان انکار و رد کردن این تفاوت دنیا و فرهنگ وجود ندارد . چرا که در تعریف وسیع تر ما با مفهوم واژه ای به نام اجتماع و جامعه می رسیم . جامعه همین است . مجموع آدم ها و شخصیت های متفاوت با فکر، دنیا ، فرهنگ، خیال پردازی ، رویا، هدف و ... کاملا متفاوت نسبت به یکدیگر این جامعه را تشکیل می دهند . من به شخصه معتقد بر این هستم که اگر این تفاوت ها وجود نداشت ما آدمیان به نوع دیگری نمی توانستیم در کنار هم زندگی کنیم. در واقع همین تفاوت ها است که باعث می شود ما تلاشی برای ایجاد تعامل و هم کلامی با دیگران را داشته باشیم .

من به شخصه ارادت خاصی به مفهومی به نام مثال نقض دارم . در واقع اگر تمامی مفاهیمی که ما از زندگی دریافت می کنیم مثال نقضی وجود نداشته باشد آن مفهوم معنای خود را از دست می دهد.

به هر حال بعضی مواقع باید چشمان خود را باز کرده و ذید وسیع تری به مسائل نگاه کرد . دنیای ما آدم ها پیچیدگی های متفاوت و متنوعی دارد و باز هم می گویم  امکان انکار این تفاوت را چه در حال حاضر و چه در آینده نخواهیم داشت. تنها راه کاری که در این موضوع داریم این است که خود را شناخته و به تناسب آن ، این تفاوت را درک کنیم .

 

پنجشنبه 20 دی ماه 1397

 

پی نوشت اول :اگر در متن نوشته شده سفسطه و پرش مطلب را دیدید من شرمنده ام .

پی نوشت دوم :بخش اول این مطلب روی صندلی چرخان سلمانی و بخش دوم در مجلس عروسی یکی از دوستان نوشته شد. !!!!!

پی نوشت سوم : سعی کردم که متن نوشته شده داری شرح و نتیجه گیری باشد . اما نمی دانم چقدر در این مهم موفق بوده ام

پی نوشت چهارم : لطفا برای این پست ، عنوان را شما انتخاب و پیشنهاد دهید . با تشکر 

نظرات 3 + ارسال نظر
بهامین جمعه 21 دی 1397 ساعت 07:57 ب.ظ http://notbookman.blogsky.com

موافقم با این عقیدتون
متفاوت بودن نگاه و نگرش افراد نسبت به هرمساله و موضوعی.
نگاه ها و تعابیر افراد کاملا متفاوته.

معضل انتخاب عنوان همیشه منم باهاش مواجه ام
بنظرم میتونید عنوان بنویسید،
روزنوشت لحظه های زمستانی.
انتخاب عنوان سخته همیشه

ممنون از اینکه وفت میذازید و مطالب منو میخونید
عنوان پیشنهادی شما قابل تامل است ممنون یاز هم

ŇãşíМ شنبه 22 دی 1397 ساعت 12:51 ب.ظ http://nasimeshqjonun.blogfa.com

فکر میکنم بهتره متنایی که مینویسید رو قبل از انتشار چند بار بخونید.. از نظر املا.. تایپ و همه چی از درستیش مطمئن بشید..

* سعی کنید افکارتون رو در کلمات قلمبه نپیچید و راحت بیانشون کنید .. (مگر اینکه قصدتون این باشه که بدون در نظر گرفتن محتوای مطلبتون فقط مورد تشویق خوانندگان قرار بگیرید!)

**نوشته شما شامل افکار شما و تفاوت های فرهنگی بود پس نیازی به شرح نگاه جوان های داخل آرایشگاه نبود (چون خواننده رو از قصد و نیت شما دور میکنه)

*** متنتون بی شباهت به روزنامه نویسی نبود.. اگر چنین قالبی رو میپسندید توصیه میکنم بیشتر در موردش مطالعه کنید.

+ زندگی رو برای خودتون سخت نکنید.. نگاه شما محترم هست و زندگی به خودی خود راحت نیست اما چرا ما باید با نگاه های افراطی و پیچیده سخت ترش کنیم؟ :)

++ برای عنوان پیشنهادی ندارم

+++ امیدوارم کامنت طولانیم اذیتتون نکنه :)

چه جالب شما کامنت مورد پسند منو گذاشتید
نکاتی که گفتی قابل قبول و تامل هست
قسمتی ک در مورد دو تا شخص نوشته شده بود باید بیشتر توضیح داده می شد که فراموش کردم و بقول شما بهتر که حذف میشد
داستان کلمات قلمبه ؛ چیزی که مشخص اینکه خیلی ساده نمیتونم بنویسم ‌ . نیازی هم تشویق ندارم . کلا تعداد افرادی که مطالب من رو میخونند کمه اگر این تعداد زیاد شاید دنبال اون تشویق بودم اما نیست
اما قسمت اخر کامنت رو متوجه نشدم

ŇãşíМ شنبه 22 دی 1397 ساعت 05:09 ب.ظ http://nasimeshqjonun.blogfa.com

دقیقا کجاشو متوجه نشدید؟ :)

گفتم زندگی به اندازه کافی سخت هست.. شما سخت نگیرید تا بهتون سخت نگذره :)

آهان نه سخت نمیگیرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد